Corona en content

In deze coronacrisis moet je jezelf niet alleen als mens, maar ook als contentmaker opnieuw uitvinden. Toen medio maart het openbare leven in een klap stil kwam te liggen, was mijn eerste reactie ‘stop de persen!’, alle geplande posts uitschakelen. Ik had een paar dagen nodig om een inschatting te maken: wat is de impact hiervan op mijn opdrachtgevers en op hun publiek? Wat wordt de toon van onze socialmediaberichten? Kunnen we überhaupt nog berichten plaatsen of lassen we een pauze in?

Inmiddels zijn we een paar weken verder en leven we in ‘het nieuwe normaal’. Mensen brengen veel meer tijd door online en dus ook op social media. Hier zijn ze op zoek naar contact, naar verbindingen. Veel organisaties en bedrijven kunnen niet meer doen wat ze altijd deden en zijn eindelijk bezig met de vraag: hoe kan ik mijn publiek helpen. En dát is nou precies waar het om draait in contentmarketing!

De sociale media zijn deze dagen gevuld met content die echt waarde heeft. En dat is inspirerend. Albert Heijn is al een ster op het gebied van goede content, maar scoort bij mij weer pluspunten met filmpjes waarin ze laten zien waarom er soms lege schappen zijn, en een post waarin ze oproepen om vooral bij de lokale winkelier te blijven shoppen. Sympathiek! Daarnaast zie ik ook kleine ondernemers uitblinken in waardevolle content. Zoals dansscholen die online lessen aanbieden, restaurants die recepten delen en speelgoedwinkels die knutselideeën geven.

AH advertentie

:
Persoonlijke verhalen en bedrijven die zich kwetsbaar opstellen
:

Veel berichten in mijn tijdlijn gaan over de mensen achter de bedrijven: hoe werkt medewerker x vanuit thuis. Ze maken foto’s en filmpjes met hun eigen telefoons, want cameraploegen erop uitsturen is niet meer zo makkelijk.

Hierdoor ontstaat authentieke en relevante content. Persoonlijke verhalen en bedrijven die zich kwetsbaar opstellen. Ze tonen hun menselijke kant, waarmee het publiek zich kan identificeren en zich mee wil verbinden. Waarom kan dit nu pas?

Ik zou zeggen: laten we dit vasthouden, ook als deze vervelende crisis achter de rug is!