Vloggen

Vloggen is voor tienermeisjes

Maastricht, 18 mei 2018

Alweer een tijdje geleden was ik bij een bijeenkomst van Communicatienetwerk Limburg. Het thema was vloggen. Onder andere mammavlogger Marjon Franssen (13.000 volgers op Facebook) deelde haar ervaring met het maken van een ‘video-dagboek’. Wat me opviel was dat er in de zaal naast nieuwsgierigheid en interesse ook nogal wat vooroordelen waren over vloggen. ‘Wie trapt daar nou in?', ‘Naar vlogs kijken alleen tienermeisjes’ en ‘Vloggers zijn nep’, hoorde ik om me heen.

:
Zoek mensen die echte ambassadeurs zijn van je merk
:

Het zette me aan het denken. Nep? Ok, Marjon wordt gesponsord door V-Tech en laat haar kinderen daarom met dit speelgoed spelen. Maar welk marketingmiddel is wel echt? Influencer marketing is van alle tijden. Denk aan de Apple computers in GTST. Hoewel we tijdens de presentatie van Marjon zagen dat vlogger zijn big business is (ze heeft zes medewerkers in dienst van editor tot personal assistant), blijft ze toch iemand die ik gewoon in de stad kan tegenkomen.

Video is een prettig medium. Consumenten hebben genoeg van reclame, maar video blijft het goed doen, zeker op social media. Een vlog is een soort realityshow. Je weet niet eens waarom je het kijkt en toch doe je het. Een vorm van entertainment. Daarom denk ik dat vloggen geen trend is die zal overwaaien. De meeste succesvolle vloggers zijn klein begonnen. Omdat ze het leuk vonden. Ze wilden iets delen: hun mening over een videogame, hun passie voor mode of hun ervaringen met het moederschap. Naarmate het aantal volgers groeit, komen bedrijven erop af als bijen op honing. Die bedrijven weten namelijk ook hoe lang het duurt en hoe veel energie het kost om een betrokken (!) publiek van 13.000 volgers te verkrijgen.

Logisch dat vloggers zich steeds meer gaan professionaliseren. Ze sluiten zich aan bij agency’s, waarbij je als bedrijf kunt aankloppen voor de perfecte vlogger voor je merk. En er gaat veel geld in om. Dat maakt het misschien minder authentiek, maar dat zie ik dan weer als een verantwoordelijkheid voor ons, communicatieprofessionals. Wil je vloggers inzetten, zoek dan mensen die echte ambassadeurs zijn van je merk of organisatie. Blijf geloofwaardig en wees transparant naar je publiek als je mensen betaalt om voor jou te vloggen (de wet schrijft dit overigens ook voor). Als je dat doet heb je volgens mij een hele mooie communicatietool in handen om dichterbij je publiek te komen. Succes!

O ja, er zijn ook vloggende vijftig-plussers. Kijk maar eens naar dit filmpje.

Foto:
ALP STUDIO via Unsplash